sobota, 1 listopada 2008

Chevrolet Volt - Samochód hybrydowy

Dzisiejsze samochody hybrydowe to pewnego rodzaju kompromis. Gdy elektryczny silnik nie daje wystarczającej mocy, silnik benzynowy napędza koła i ładuje baterie. Projektanci Chevroleta wymyślili coś bardziej radykalnego. Gdy drugi silnik służy jedynie do ładowania elektrycznego ogniwa paliwowego, możliwe jest zwiększenie zasięgu jazdy przy jednoczesnym obniżeniu emisji toksycznych substancji. I tak właśnie narodził się pomysł modelu Volt.

Volt - 1,6 litra na 100 km


W pełni naładowane ogniwo paliwowe Volt ma zasięg 100 km i zapewnia oszczędność na poziomie 1,6 litra na 100 km. Jeśli trzeba pojechać dalej lub zapomni się o naładowaniu samochodu w nocy, mamy do dyspozycji drugi silnik. Dzięki technologii E-Flex może on być napędzany etanolem, paliwem typu diesel, bio-diesel lub benzyną. Znacznie ułatwia to tankowanie najbardziej ekologicznego paliwa dostępnego w danym rejonie. A jednocześnie zasięg Volta niewiarygodnie wzrasta aż do 1030 km.


Porównując elegancki i nowoczesny styl modelu Volt ze stylem wcześniejszych modeli samochodów elektrycznych, dyrektor wykonawczy ds. projektu GM, Anne Asensio, powiedziała: „To prawda, że Volt jest zaawansowanym technologicznie pojazdem zużywającym naprawdę niewiele paliwa, jednak to nie był dla nas powód, by zlekceważyć jego stylistykę. Naszym zadaniem było zaprojektowanie samochodu, nie ‘projektu naukowego’, ale samochodu, który będzie realny i wykonalny. I o to właśnie chodzi w modelu Volt”.


Volt został pomyślany jako 4-miejscowy sedan. Jego długość to 4,40 m, szerokość: 1,8 m, a wysokość: 1,43 m. Rozstaw osi wynosi 268,5 cm. Dzięki temu, jak zapewniają projektanci, w aucie swobodnie będą mogły podróżować cztery osoby. Niestety, bagażnik nie jest zbyt pojemny, a jego objętość wynosi 301 l. Producent obiecuje atrakcyjne materiały oraz wiele technologicznych nowinek. Wśród nich wymienić możemy: ciekłokrystaliczny wyświetlacz przyrządów mający możliwość konfiguracji przez kierowcę, dotykowe przełączniki systemu klimatyzacji i centrum audio-informacyjnego, a także siedmiocalowy, dotykowy wyświetlacz informacyjny oferowany standardowo.


Cały system składa się z ponad 220 ogniw litowo-jonowych w akumulatorze. Elektryczna jednostka napędowa oddaje w ręce kierowcy 150 KM i 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Prędkość maksymalna to 160 km/h. Według GM koszt przejechania jednego kilometra wynieść ma dwa eurocenty w porównaniu do dwunastu eurocentów gdy do napędu służy benzyna (przy cenie 1,5 euro/l). Jeśli dziennie będziemy przejeżdżać 60 km, rocznie powinniśmy zaoszczędzić 2 200 Euro.

Auto pokazane ma być na zbliżającym się salonie samochodowym w Paryżu. Rozpoczęcie produkcji i sprzedaży planowane jest na 2010 rok. Jak na razie Chevrolet nie ujawnił ceny gotowego do drogi auta.

Brak komentarzy: